top of page
Vyhledat
  • Jan Krupica

Jak na expanzi e-shopu do zahraničí?

Aktualizováno: 4. 1.

Každý úspěšný e-shop se po čase dostane do fáze, kdy český rybníček přestane dostačovat jeho ambicím. Důvodů k tomu bývá spousta a v tomto článku se zaměříme spíše rovnou na to, jak svůj fungující Shoptet dostat do zahraničí, co si promyslet a na co si dát pozor, přičemž se podíváme především na technickou stránku věci.


Pro názorný příklad použijeme situaci expanze z Česka na Slovensko, kterou zatím pro klienty řešíme nejčastěji.



Multijazyk vs. samostatný e-shop


Začněme pravděpodobně nejomílanější otázkou – nasadit na současný CZ e-shop druhý jazyk a měnu s možností přepínání, nebo e-shop pojmout zcela samostatně? Obecně doporučujeme variantu multijazyčnosti volit spíše v případě, že se chcete nadále soustředit na český trh a spíše vyjít vstříc slovensky hovořícím, kteří zde žijí, včetně možnosti platby v eurech. Pokud to s expanzí tedy myslíte skutečně vážně, běžte raději cestou samostatného e-shopu na SK doméně. Řekněme si pár důvodů, proč:

  1. E-shop na SK doméně působí s ohledem na daný trh důvěryhodněji

  2. Jednojazyčný e-shop má lepší SEO, v organicu tak dojdete dál

  3. Lepší cílení reklam vč. samostatného vyhodnocování

  4. Oddělené objednávky, doklady, statistiky

...a dalo by se pokračovat. Finančně je to sice náročnější, protože Shoptet nepodporuje multiadmin a to tedy znamená, že budete platit tento e-shop samostatně jako nový tarif. Ale skutečně je to řešení, které dává větší smysl. Proto i další odstavce budou věnovány této variantě.



Krok 1: Začínáme


Jak bylo naznačeno, nejprve je potřeba založit nový Shoptet, a to rovnou na Slovenské verzi Shoptetu. Tím dostanete k dispozici přímo platfomu, určenou pro tento trh, která vypadá na první pohled stejně, ale v pár věcech se liší. Z toho důvodu vám Shoptet nevyjde vstříc ve vytvoření klonu CZ e-shopu, kde byste si jen upravili pár věcí. Je tedy potřeba e-shop skutečně postavit od nuly.


Vyplňte si nezbytné věci a věnujte pozornost těm, které se budou oproti českému e-shopu lišit – číslo Eurového účtu, případně název obchodní firmy a fakturační / kontaktní údaje. V rámci designu můžete nastavení udělat 1:1, tedy stejná šablona, barvy, pokud máte vložené nějaké individuální úpravy, můžete zkopírovat i HTML kódy. Bude ale určitě potřeba, aby poté tyto kódy zkontroloval ten, kdo je na českém e-shopu psal. Některá nastavení se totiž na novém e-shopu pravděpodobně budou lišit. Nezapomeňte kromě šablony nastavit i její stejné rozložení, rozmístění prvků, nastavení zobrazení kategorií, produktů apod.



Krok 2: Produkty a překlady


Bod, který je asi největší noční můrou, protože je s ním nejvíce práce. I ta se dá ale usnadnit.


Produkty do druhého Shoptetu můžete přesunout skrze hromadný export a import dat. Bude ale potřeba u nich přeložit popisy, změnit ceny, upravit měnu apod. Ideální scénář je samozřejmě ruční překlad, ale při větším počtu položek je tato varianta téměř nemožná (pokud na to nemáte volných pár let života). S hromadným překladem / úpravou vám pomůže vychytaná služba od Braniho, kde vám texty přeloží strojem a vy si pak můžete doladit jen případné nepřesnosti. Co bude potřeba ale dopřekládat ručně, jsou názvy a hodnoty parametrů, které je vždy lepší mít přeložené člověkem.


Co se týče ostatních textů, stačí už mít k dispozici slovensky hovořícího kolegu / externistu, protože už se nejedná o technicky složité překlady. Ty systémové totiž máte přeložené už automaticky a z vaší strany tak půjde zpravidla o překlady:

  1. Informačních článků (obchodní podmínky, zásady zpracování os. údajů apod.)

  2. Rubrik a jim přiřazených článků (např. blog)

  3. Kategorií produktů vč. případných popisů kategorií

  4. Textů na všech používaných bannerech

  5. Systémových e-mailů


Krok 3: Dostupnosti a napojení


Stejně, jako máte tyto údaje nastavené v českém e-shopu, je potřeba je vytvořit na novo i v tom slovenském. Pozor ale na časové údaje, které máte u jednotlivých dostupností vyplněné. Pokud budete na Slovensko zasílat z Česka, bude se doba doručení pravděpodobně lišit.


Při napojení externích systémů (Facebook, Google Analytics atd.) využijte výhody, kterou jste s novým e-shopem získali a vytvořte si v těchto službách samostatné účty. Tyto poté napojte na nový e-shop a budete mít ve všech datech větší pořádek, než kdybyste vše shromažďovali na jednom místě.



Sláva, nazdar výletu


Jakmile se prokoušete nezdary, dopijete padesátou kávu a pousmějete se nad tím, že to máte za sebou, e-shop je připraven jít do světa. Před jeho spuštěním rozhodně platí to, co při tom českém. Důkladně celý e-shop projít z několika zařízení, otestovat jednotlivé funkce, vytvořit si pár testovacích objednávek a zkontrolovat příchozí automatické e-maily a až poté pustit e-shop do ostrého provozu


A pokud si říkáte, že je těch úkonů a nástrah moc, nechte vaši expanzi na nás a rádi vám pomůžeme. Stačí se ozvat a probereme detaily.

32 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page