Začátky na Shoptetu: Nad čím se zamyslet a na co nezapomenout?

27. Dub 2022

Ať už jste začínající e-shop bez zkušeností, nebo e-shop, který fungoval již několik let na jiné platformě, je možné, že si kladete otázku “S čím v novém systému začít, na co si dát pozor?” Pár základních odpovědí najdete v následujících řádcích. Ale také vám přiblížíme, jak na nový e-shop obecně pohlížet,, na co nezapomenout, čemu se naopak vyvarovat a přidáme pár rad a tipů vycházejících z našich zkušeností.

 

Shoptet sám o sobě je velmi intuitivní, vše má své místo a je smysluplně zařazeno do kategorií. Ale je potřeba nezapomínat na to, že se jedná o profesionální řešení, ve kterém se dá nastavit velké množství věcí a některé z nich se vám budou ze začátku zdát složitější. I zde platí pravidlo, že čím více se budete Shoptetem proklikávat, tím více se v něm budete orientovat. Trošku klišé, ale je tomu tak.

 

Kdybyste se dostali do úzkých a nevěděli si rady s nastavením konkrétní sekce, může vám pomoct nápověda, která se nachazí v každé části administrace vpravo nahoře. Případně máte možnost se obrátit na Helpdesk, kde zadáte svůj dotaz a lidé v Shoptetu vám velmi rádi poradí. A nutno dodat, že krize s nedostatkem lidí je téměř zažehnána a pomoci Helpdesku se vám tedy dostate zpravidla v rámci téhož dne.

 

Teď už ale k jednotlivým bodům k zamyšlení. Rozdělime si je přehledně na dvě hlavní části – Frontend, tedy vše co je viditelné z pohledu zákazníka a Backend, tedy věci “na pozadí” vašeho e-shopu.

 
 

Frontend

 

Šablona

 

Velmi důležitou části při založení nového e-shopu je výběr šablony. Shoptet nabízí několik možnosti, ale která je ta nejvhodnější právě pro vás?

E-shop by samozřejmě měl zaujmout na první pohled, měl by ale být hlavně přehledný a jednoduchý pro orientaci. Cesta k zakoupení produktu musí být co nejkratší a musí zákazníka ve své podstatě bavit. A proto je důležité si uvědomit, jaký druh produktů budete nabízet a především pro koho je určen. Má se jednat o ručně vyráběné zboží s důrazem na minimalizmus, nebo jde o sortiment s mnoha produkty a rozvětveným stromem kategorií a podkategorií?

Jestliže nabízíte velké kvantum zboží a máte mnoho kategorií, je potřeba zvolít variantu, kde budou kategorie jasně přehledné a viditelné. V tomhle případě doporučujeme šablonu „Classic“, nebo novější šablonu “Disco”, které splňují právě takové požadavky.

Naopak, když prodáváte produkty v řádu jednotek, či desítek a máte pouze dvě, nebo tři kategorie. Doporučujeme zvolit adekvátní šablonu k těmto parametrům. Ideální varianta pro tento případ je šablona „Step“, nebo “Tango”.

 

Tip: Chcete-li zákazníkům nabídnout něco nad rámec standardního designu, ale nemáte rozpočet na kódování šablony na míru, doporučujeme využít některou z hotových úprav šablon, které Vám nabídnou hodně muziky za málo peněz.

 

Struktura

 

Dejte e-shopu jasnou strukturu. Samozřejmě o tu hlavní část struktury se postará šablona, ale můžete tomu pomoci správným rozvržením bannerů, produktových sekcí a nastavením kategorií.

 

Vžijte se opět do role potencionálního zákazníka a zvolte hlavní kategorie tak, aby byly pro návštěvníka přehledné již při první návštěvě. Nezapomeňte, že můžete využít také podkategorie, kterými, při správném použití, můžete ulehčit zákazníkovi brouzdání po vašem e-shopu. Rozvětvení hlavních kategorií musí být smysluplné a podkategorie by měly navazovat na předešlý krok. U počtu hlavních kategorií myslete také na to, že méně může být více. V rámci menu lišty máte k dispozici omezený prostor a byla by škoda, kdyby vám některé kategorie spadly do rozklikávací sekce “Více”.

 

Než se pustíte do grafických příprav, ujasněte si, jaká témata by měla v bannerových pozicích skutečně zaznít. Určitě nechcete potenciálního zákazníka připravit o zajímavou sekci Vašeho e-shopu, nebo jej naopak zahltit tolika bannery, že před nimi raději uteče.

 

Grafika

 

Hezká grafika prodává a reprezentuje celý váš e-shop. Jestliže si zvolíte cestu vytvoření e-shopu na vlastní pěst, je zapotřebí mít po ruce schopného grafika, případně být schopný si kvalitně zpracovat grafické bannery. Bez něj pouze stěží docílíte požadovaného výsledku. Zamyslete se, co by vašeho zákazníka na první pohled upoutalo. Snažte se grafiku vyladit tak, aby e-shop vypadal jako kompaktní celek.

 

Zvolte si svůj brand manual (font, barvy, logo…) a vycházejte z něj při tvorbě bannerů. Nesnažte se vymýšlet nespočet barevných kombinací. Vyberte si dvě nebo tři barvy, které se objeví jak v logu tak i v bannerech a všude jinde na e-shopu.

 

Opět se držte pravidla “Méně je více”. Po příchodu potenciálního zákazníka na váš e-shop máte pár sekund na to jej v bannerech zaujmout. Pokud banner zahltíte textem nebo bude grafika příliš složitá, nebude to to pravé ořechové. Krátká hesla a jasná sdělení, kam se po prokliku zákazník dostane, to je oč tu běží. Nezapomeňte na akční tlačítka, která jasně sdělují, že váš banner je proklikový.

 

Tip: U grafických bannerů vždy myslete i na zobrazení na mobilu. Shoptet nabízí možnost zobrazit banner na obou zařízeních, doporučujeme ale pro tyto účely vytvořit bannery dva, které budou svými rozměry, velikostí písma, akčních tlačítek apod. odpovídat zobrazení na daném zařízení.

 

Provázané bannery na e-shopu https://www.topasport.eu, šablona Disco

 

Obsah

 

Určitě se shodneme na tom, že váš e-shop musí v prvé řadě prodávat. Z toho důvodu jej taky zakládáte. Pokud ale kromě prodejních akcí budete tvořit i další zajímavý obsah, který nebude lidem nic prodávat, budou se lidé na váš e-shop rádi vracet častěji, což přispěje nejen remarketingu, ale celkovému vybudování povědomí o vaší nabídce, která bude tak či tak stále na očích. Doporučujeme zvážit vytvoření blogové sekce s tématy, která souvisejí s vámi nabízeným sortimentem. V těchto článcích poté můžete části textu prolinkovat na konkrétní produkty a podpořit tím tedy zároveň i prodej.

 
 

Backend

 

Stavy objednávek a automatické e-maily

 

Každý má vlastní proces správy objednávek a vy máte možnost si stavy objednávek přizpůsobit. Nastavte si stavy objednávek tak, ať vám dávají smysl a ulehčují práci. Díky těmto stavům pak přehledně uvidíte, které objednávky vyžadují další pozornost a které můžete pustit z hlavy.

 

U stavů objednávek si můžete nastavit i další automatické akce, např. vytvoření daňového dokladu k objednávce při přepnutí stavu. Pokud budete faktury vystavovat v Shoptetu, toto vám určitě hodně usnadní práci s jejich vytvářením.

 

Důležitým prvkem v komunikaci se zákazníkem jsou automatické e-maily, které vytváříte k vybraným stavům objednávek. Čím více informací o vývoji objednávky budete zákazníkovi dávat, tím více ho ujistíte, že je jeho objednávka ve správných rukou a na jejím vyřízení se pracuje. Samozřejmě je ale zase potřeba myslet na to, že zaslání e-mailu každou hodinu není úplně žádoucí.

Shoptet má v základu nastaveno automatické potvrzení objednávky po jejím odeslání. Poté doporučujeme zákazníka informovat o úspěšném zpracování objednávky a předání zboží přepravní společnosti, aby věděl, že z vaší strany vše proběhlo v pořádku a balík může očekávat v nejbližších dnech. Doporučujeme navázat konverzaci se zákazníkem i po doručení objednávky. Email s dotazem, jak se mu nakupovalo, co lze případně zlepšit, nebo jak se mu daný produkt líbí, může být ideálním koncem objednávky a startem v nové konverzaci.

 

K automatickým e-mailům můžete automaticky přikládat i přílohy. Pokud chcete zákazníkovi typicky zaslat fakturu v elektronické podobě, můžete si u konkrétního automatického e-mailu nastavit její přiložení.

 

Tip: Pokud nabízíte osobní odběr, nezapomeňte na stav objednávky se samostatným e-mailem pro tento druh “dopravy”. Informační e-mail o tom, že je zboží připraveno k osobnímu odběru, by měl být samozřejmostí. Určitě je vhodné v tomto e-mailu zmínit pro jistotu i adresu odběrného místa s otevírací dobou.

 

Způsoby dopravy a platby

 

I když se zdá doprava jako banální věc, může mít velký vliv pro komfort zákazníka. Shoptet nabízí propojení s většinou zásilkových služeb, doporučujeme vybrat si ty nejvhodnější pro váš typ zboží a cílovou skupinu.

 

Určitě zvažte dopravu zdarma, která je dle průzkumů nejžádanějším benefitem a má velký podíl při motivaci zákazníka dokončit objednávku a především navýšit její hodnotu. Doprava zdarma nemusí být nastavena po celý rok. Můžete jít sezónní cestou a dopravu zdarma nabízet v různých obdobích. Nazmar nepřijde ani nastavení dopravy zdarma od určité částky v objednávce.

 

Nesnažte se zákazníky zahltit příliš velkým výběrem dopravců. Výběr může být zbytečně nepřehledný a v momentě, kdy bude mít zákazník na výběr z nespočet dopravců, může se stát nerozhodným a nemusí objednávku dokončit. Samozřejmě dejte zákazníkům na výběr, v ideálním případě zvolte dva až tři dopravce, jejichž služby se např. v něčem liší (doručení na pobočku / do boxu vs. doručení na adresu apod.)

 

Podobné „pravidlo“ jako u dopravy platí u plateb. Zjednodušte zákazníkovi proces placení. Dejte mu na výběr z několika osvědčených a oblíbených platebních metod. Určitým standardem se už stala platba kartou on-line, i taková dobírka je stále velmi využívaným způsobem platby. Platba bankovním převodem patří trochu do staré školy, ale někteří zákazníci ji stále rádi využívají a určitě není na škodu ji v nabídce mít.. V takovém případě doporučujeme v nastavení e-shopu doplnit kromě čísla účtu i IBAN a SWIFT vašeho bankovního účtu. Díky tomu se po dokončení objednávky zákazníkovi kromě platebních údajů zobrazí i QR kód pro rychlou platbu převodem.

 

Tip: Pokud máte obavu z nevyzvednutých zásilek na dobírku, můžete tento způsob platby zpoplatnit, čímž často motivujete zákazníky ke zvolení jiného způsobu platby.

 

K nastavení platby patří výběr platební brány. Shoptet nabízí propojení hned s několika platebními bránami. Každá platební brána má jiné podmínky pro užívání. Doporučujeme si podmínky pořádně prostudovat, než se rozhodnete, kterou službu využijete. U výběru berte kromě ceny v potaz i spolehlivost a reference jednotlivých platebních bran. Pokud totiž zvolíte tu nejlevnější variantu, ale vysoké procento plateb poté skrze kvůli nějakým zádrhelům neprojde, přiděláte tím akorát starosti sobě i zákazníkům.

 

Za zvážení také stojí možnost odložené platby, což je oblíbenou platební metodou ztřeba před Vánocemi..

 

Kontaktní údaje

 

Párkrát jsme se u klientů setkali s názorem, že je lepší nemít vyplněné telefonní číslo, protože pak lidé “zbytečně” nevolají. Možnost rychlého kontaktu skrze telefon zvyšuje vaši důvěryhodnost a určitě je lepší vyřídit pár telefonů navíc, než kvůli absenci telefonu třeba přijít o zákazníka. Na internetu se bohužel stále najde dost podvodných e-shopů, nebo i e-shopů, které vám zdánlivě skladové zboží doručují několik týdnů. Dát zákazníkovi možnost zavolat konkrétnímu člověku z e-shopu a informovat se o tom, co zrovna potřebuje, je určitě zásadním stavebním kamenem důvěryhodnosti e-shopu.

 

Pokusili jsme se ve zkratce nastínit základy, nad kterými je určitě fajn se na každém začátku zamyslet. V rámci budování nového e-shopu vás toho čeká samozřejmě ještě více a pokud soudíte, že by se vám hodila pravá ruka, vždy je zde možnost nechat si e-shop profesionálně připravit od A do Z, což vám ušetří hromadu času, který můžete věnovat efektivnější práci. Při tvorbě e-shopu se vždy soustředíme kromě samotné přípravy i na dostatečné informování klienta o všech krocích, aby se v průběhu realizace s novým systémem zároveň naučil pracovat a po předání zakázky tedy mohl převzít e-shop do vlastní správy.