Slovník pojmů

A

API (Application Programming Interface)

Rozhraní pro programování aplikací, které umožňuje propojení různých systémů. API umožňuje aplikacím komunikovat mezi sebou a sdílet data.

Příklad: API může být použito k propojení e-shopu s platební bránou, aby mohl zákazník zaplatit za své zboží.

A/B testování

Metoda, která slouží k testování různých verzí webových stránek nebo e-shopu, aby se zjistila ta, která je nejúčinnější. A/B testování se používá k testování různých faktorů, jako je design, obsah nebo umístění výzev k akci.

Příklad: E-shop může pomocí A/B testování zjistit, který nadpis produktové stránky je účinnější v tom, že přiměje zákazníky k nákupu.

 

AdBlock

Rozšíření pro webové prohlížeče, které blokuje reklamy. AdBlock může snížit návštěvnost e-shopu, protože zákazníci vidí méně reklam.

Affiliate marketing

Metoda propagace zboží nebo služeb prostřednictvím partnerů, kteří za každý úspěšný prodej obdrží provizi. Affiliate marketing je efektivní způsob, jak oslovit nové zákazníky a zvýšit prodej.


Příklad: E-shop může spolupracovat s influencery, kteří budou propagovat jeho produkty na svých sociálních sítích.

AIDA

Model chování zákazníka, který se skládá ze čtyř fází: pozornost, zájem, touha, akce. AIDA je model, který lze použít k tomu, abyste pochopili, jak zákazníci přistupují k nákupu produktu nebo služby.

Příklad: E-shop může použít model AIDA k tomu, aby vytvořil obsah, který upoutá pozornost zákazníků, vzbudí jejich zájem o produkt a nakonec je přiměje k nákupu.

B

Brand

Anglický název pro značku výrobku, služby nebo organizace. Brand představuje kromě grafiky jako takové i celou podstatu značky, tedy název, poslání atd.

Banner

Banner je grafický prvek / formát, využívaný v online reklamě, a to přímo na webu i mimo něj. Nejčastěji mívá podobu čtverce či obdélníku.

 

Brand manuál

Je dokument, který poskytuje detailní pokyny a specifikace týkající se vizuální identity a komunikace konkrétní značky. Tento dokument slouží k udržení konzistence v prezentaci značky napříč různými komunikačními kanály a médii.

Back-end

Back-end vývoj se zabývá serverovou stranou webu či aplikace, což je část, kterou uživatel přímo nevidí. Týká se správy databází, serverové logiky a aplikací, které zpracovávají uživatelské požadavky. Back-end vývojáři zajistí, že data jsou správně ukládána, aplikace běží hladce a že front-end, s nímž uživatelé interagují, má potřebná data a funkčnost, aby mohl správně fungovat.

C

Carousel 

V e-commerce můžeme termín carousel chápat jako "obrázkový kolotoč" nebo "slider". Jedná se o interaktivní prvek, který zobrazuje sérii bannerů, případně obrázků. Zákazníci mohou procházet jednotlivé bannery pomocí šipek, nebo nastaveného automatického přehrávání.

CTA

"Call to Action" neboli "Výzva k akci". Tento prvek má za úkol přimět návštěvníky k určité akci, které chtějí marketér, provozovatel e-shopu nebo webový tvůrce dosáhnout. Nejběžnější forma CTA je prezentována pomocí tlačítka, odkazu nebo interaktivního prvku, který vyzývá zákazníka k provedení konkrétního kroku.

CSS

CSS (Cascading Style Sheets) je stylizační jazyk, který se používá k definování vzhledu a formátu HTML dokumentů. Vlastnost kaskádovitosti umožňuje, že nastavení jednoho stylu může být děděno a uplatňováno na více prvků, což zjednodušuje a zefektivňuje správu vzhledu webových stránek.

 

D

Debugging

Proces hledání a odstraňování chyb v kódu.

 

DOM (Document Object Model)

Struktura, která umožňuje programům změnit strukturu, styl a obsah webových stránek.

E

E-mail marketing

Zasílání newsletterů nebo propagačních e-mailů konkrétním odběratelům prostřednictvím e-mailu.

Event Handling

Mechanismus zpracování akcí (jako jsou kliknutí myší) ve webových aplikacích.

ECMAScript

Standardizovaný skriptovací jazyk, na kterém je založen JavaScript.

 

F

Front-end

Front-end vývoj se zaměřuje na vytváření toho, co uživatelé vidí a jak s webovými stránkami a aplikacemi interagují. Zahrnuje design uživatelského rozhraní, strukturu stránky a chování prvků, s kterými uživatelé přímo komunikují. Front-end programátoři pracují s technologiemi jako HTML, CSS a JavaScript, aby zajistili, že webové stránky jsou vizuálně přitažlivé a funkčně odpovídají potřebám uživatelů.

 

Flexbox

Model rozvržení CSS, který umožňuje snadnou práci s flexibilními layouty.

 

Frameworks

Knihovny nebo nástroje, které poskytují předdefinované komponenty a struktury pro vývoj softwaru.

 

G

Git

Systém pro správu verzí, který umožňuje vývojářům sledovat změny v kódu a spolupracovat.

Gradient

Grafický efekt používající přechody mezi barvami.

H

HTML

HTML (HyperText Markup Language) je základní jazyk používaný pro strukturování obsahu na webu. Vytváří skelet stránek, ale pro definování vzhledu se používají Cascading Style Sheets (CSS), které umožňují oddělit design od obsahu.

 

Hex Colors

Šestimístný kód používaný v CSS pro specifikaci barev.

 

Hosting

Poskytování online prostoru pro ukládání webových stránek.

I

Interface Design

Proces navrhování uživatelských rozhraní pro stroje a software.

Icons

Grafické symboly používané k reprezentaci funkcí, obsahu nebo služeb.

J

 

JavaScript

JavaScript je skriptovací jazyk, který umožňuje webům stát se interaktivními. Přidává dynamické prvky do statických HTML a CSS stránek, což uživatelům umožňuje zažívat bohatší interakce, jako jsou animace, zpracování formulářů, a další funkce, které zvyšují uživatelskou přívětivost a funkčnost webů.

 

JQuery

Knihovna JavaScriptu, která zjednodušuje HTML manipulaci, event handling, a Ajax.

 

JSON (JavaScript Object Notation)

Lehký formát pro výměnu dat.

K

Keyframes

Technika v CSS animacích pro definování stylů v různých časech.

Kilobyte Optimization

Praxe optimalizace velikosti souborů pro rychlejší načítání webových stránek.

 

L

Layout

Uspořádání prvků na stránce.

Lazy Loading

Technika načítání mediálního obsahu až v momentě, kdy je to nezbytné.

M

Minification

Proces redukce velikosti kódových souborů odstraněním nadbytečných znaků.

Mockup

Model nebo simulace, jak bude vypadat finální produkt.

N

Node.js

JavaScriptové runtime prostředí umožňující spouštění kódu na serveru.

Navigation Bar

Prvek webové stránky, který umožňuje uživatelům navigovat mezi různými částmi.

O

Optimization

Proces zlepšování výkonu webových aplikací.

Opacity

CSS vlastnost, která určuje průhlednost elementu.

 

P

Page load speed

Doba, za kterou se webová stránka plně načte, může ovlivnit uživatelský zážitek a pozici při optimalizaci pro vyhledávače (SEO).

Pixel Perfect

Designový přístup, kde finální produkt přesně odpovídá návrhu.

Prototype

Raná verze softwaru, která je používána pro testování a sběr zpětné vazby.

 

Q

Query

Dotaz používaný pro získání dat z databáze.

Quality Assurance (QA)

Proces, který zajišťuje, že výsledný produkt splňuje požadované standardy a specifikace.

R

Responzivita

Přizpůsobení webových stránek různým velikostem obrazovky, od chytrých telefonů po notebooky a tablety.

Responsive Design

Přístup k web designu, který umožňuje webovým stránkám automaticky přizpůsobit se různým velikostem obrazovky.

Raster Graphics

Digitální obrázky skládající se z pixelů, běžně používané pro fotky a podobný obsah.

S

SEO

Zkratka Search Engine Optimization, neboli optimalizace pro vyhledávače. Jedná se o metody, vedoucí k získání co nejvyšších pozic daného webu / e-shopu ve vyhledávačích.

SSL certifikáty

Certifikáty Secure Socket Layer šifrují informace odesílané mezi webovými stránkami a jejich uživateli a zajišťují tak bezpečné a šifrované spojení.

 

Social Media Marketing

Využívaní sociálnich médií k propagaci a prodeji produktů, interakce s potenciálními zákazníky a zvyšování povědomí o značce.

SVG (Scalable Vector Graphics)

Formát obrázků, který umožňuje obrázky zobrazovat v libovolné velikosti bez ztráty kvality.

Shadow DOM

Technika izolace CSS a JavaScriptu pro komponenty webové stránky.

T

Typography

Umění a technika aranžování písma a textu na stránce.

 

Transitions

CSS vlastnosti, které umožňují plynulé vizuální změny prvků.

U

User Experience (UX)

Proces, který se zabývá tím, jak uživatelé vnímají digitální produkt, službu nebo systém a jak s nimi komunikují. Návrh UX zahrnuje aspekty, jako je funkčnost, použitelnost, efektivita a zábava. Cílem designu UX je vytvářet produkty a služby, které uživatelům poskytují smysluplné a příjemné zážitky.

UI (User Interface)

Rozhraní mezi uživatelem a počítačem nebo aplikací.

 

V

Viewport

Odkazuje na část obrazovky, kterou uživatel vidí a v rámci které se stránka adaptuje pro různá zařízení.

Vektorová grafika

Grafický formát, který používá geometrické tvary a je ideální pro loga a ilustrace díky své škálovatelnosti.

W

Wireframe

Zjednodušené schéma stránky nebo aplikace, které ukazuje základní rozložení bez stylistických detailů.

Web Fonts

Písma, která jsou dostupná přes web, což umožňuje konzistentní vizuální zážitek na různých platformách.

Webpack

Moderní nástroj pro sestavování JavaScriptových aplikací, který optimalizuje načítání zdrojů.

X

XML (eXtensible Markup Language)

Značkovací jazyk používaný pro ukládání a přenos dat mezi aplikacemi na internetu.

XAMPP

Balíček obsahující Apache server, MariaDB, PHP a Perl, který se používá pro vytváření testovacího prostředí na lokálním počítači.

Y

YAML (YAML Ain't Markup Language)

Jazyk pro serializaci dat, oblíbený pro jeho čitelnost a použitelnost v konfiguračních souborech.

YSlow

Nástroj pro analýzu webových stránek, který posuzuje rychlost načítání a navrhuje zlepšení.

Z

Z-Index

CSS vlastnost, která definuje, jak se mají vrstvy (elementy) na stránce navzájem překrývat.