Přechod na Shoptet ze starého řešení: Hračka nebo noční můra?
Několik let budujete svůj e-shop, ale něco tomu začíná chybět. Řešení Shoptetu Vám dává smysl a přemýšlíte, že pod něj svůj e-shop přesunete. Přechod ze stávajícího řešení ale bude asi pořádný oříšek. Pokud jste se v úvodních větách našli, tento článek je určen právě vám.
Proč vůbec přecházet aneb Starého psa novým kouskům nenaučíš
Pojďme si na úvod říct, zda přechod ze starého řešení vůbec dává smysl. Záměrně zde používám výraz “staré řešení”, které v tomto článku možná zazní vícekrát. Důvod je prostý. Obrovské množství e-shopových řešení v Česku je ze staré školy. Ať už se jedná o řešení krabicové nebo něco, co vám před lety nakódoval známý, který už se tomu taky pár let nevěnuje. Ve své době měly tyto systémy jistě něco do sebe, jak čas plynul, začalo tomu ale postupně něco chybět. A bylo toho pravděpodobně víc a víc, proto jste taky dnes tady. Důvodů pro změnu se najde hromada, pojďme si stručně shrnout tři základní:
(Pokud jste pro Shoptet už rozhodnutí a zajímá vás pouze, jak přesunout svá data, klidně skočte rovnou na část, kde se tomu věnujeme.
1. Moderní, smysluplné šablony
Že vzhled vašeho e-shopu prodává, je poměrně známý fakt. Nesmírně důležité je ale i jeho rozložení. Můžete mít propracovanou designovou stránku, ale ne vždy na ní zákazník najde to, co potřebuje. Výsledek? Zákazník bude nadšený z designových prvků, ale nenakoupí. Možná jste o tom už něco zaslechli, zkráceně se tomuto říká UX (user experience). Šablony Shoptetu jsou vymyšleny tak, abyste si mohli vyhrát s jejich designem, ale zároveň, aby dávaly smysl a zákazníka jednoduše dovedly k nákupu. Proto asi v nabídce nikdy nenajdete 30 různorodých šablon, lákajících na neonovou ikonu košíku, umístěnou vlevo v patičce. 🙂 Vzhled e-shopu má svá pravidla, a těch je (ideálně) potřeba se držet. Shoptet zde taky dává velký prostor partnerským tvůrcům šablon, díky kterým je v nabídce více vzhledových úprav a ty navíc dále přibývají. A pokud se vám na šabloně některé věci nebudou zdát, ve většině případů si s nimi poradí schopný kodér.
Ukázka upravené šablony oproti standardním šablonám Shoptetu.
2. Přehledná a propracovaná administrace
Zatím co u předchozího bodu jsme se bavili o zážitku vašeho zákazníka, v tomto bodě se bavíme o tom vašem. Při správě e-shopu budete v administraci trávit většinu svého času, s čímž se od začátku počítá. Kromě toho, že si tak pohodlně vyřídíte všechny své objednávky, budete schopni si veškerý provoz e-shopu spravovat úplně sami. Ať už půjde o umístění nových bannerů, přeskládání šablony nebo napojení nových externích služeb. A tam, kde by náhodou vaše síly nestačily, lze hromadu věcí dokódovat. Systém je na to vesměs připravený.
3. Neustálý vývoj
Co ale na svém novém e-shopu oceníte asi nejvíce, je rychlost, jakou se bude vyvíjet. Na systému Shoptetu pracuje tým profesionálů, který neustále přichází s vylepšeními, která reagují na aktuální trendy nebo podněty “Shopteťáků”. Už se vám tedy nestane, že začne e-shop najednou stárnout, tak jako to máte pravděpodobně nyní. S čím nepřijde Shoptet, přijde rozsáhlá síť jeho partnerů, kteří vyvíjejí nové a nové doplňky, které lze na Shoptet napojit. Vy si tak budete moci v budoucnu sami vybírat, které z nových doplňků dávají Vašemu byznysu smysl a tyto si na e-shop sami (nebo s pomocí podpory) napojit.
To zní rozumně, jak ale dostat svou dosavadní práci ze svého systému?
Na obsahu svého dosavadního e-shopu jste pracovali několik let a pochopitelně o něj nyní nechcete přijít. Obecně se dá říct, že ve většině případů se při přechodu řeší především převod produktů, včetně popisů, cen, obrázků a dalších informací. Pokud máte e-shop s položkami v řádu desítek, “přebouchání” produktů ručně je samozřejmě to nejmenší. Jakmile se ale dostáváme do stovek, tisíců, desetitisíců položek, je potřeba zvolit úplně jinou taktiku.
1. Úprava exportovaného feedu
Většina systémů naštěstí nabízí možnost si všechny produkty vyexportovat ve formě tzv. Produktového feedu (obvykle ve formátu XML nebo CSV). Takový feed má ale určitou strukturu, která pravděpodobně nebude pasovat do nového řešení a vyžaduje tak úpravu, která není úplně jednoduchou záležitostí a doporučujeme ji svěřit profesionálům. Výsledkem pak bude přenesení produktů v nezměněné, či lepší podobě.
2. Vytáhnutí produktů z frontendu
Pokud systém žádný export nenabízí, je potřeba jít alternativní cestou. Například nechat svůj e-shop projít robota, který najde všechny viditelné informace z pohledu zákazníka a ty si uloží. Takové informace lze opět formulovat do upraveného feedu, kterým data dostaneme do nového e-shopu. Často využíváme i kombinaci, kdy chybějící informace v exportu z e-shopu doplňujeme informacemi, které najde náš robot.
3. Nezapomenout na přesměrování
Za ta léta, co jste e-shop budovali, si vysloužil svou reputaci u vyhledávačů. Nehledě na zákazníky, kteří byli zvyklí vaše produkty nebo kategorie najít pod určitým odkazem. K tomu slouží nastavení přesměrování původních URL adres na nové URL adresy Shoptetu. Tento krok je mimo jiné klíčový právě pro zamezení propadu na pozicích ve vyhledávačích (Google např. věděl, že vaše produkty nalezne na konkrétních odkazech, jakmile je tam nenalezne, vyhodnotí je jako neexistující a váš e-shop jako nedůvěryhodný.)
Jaký je postup a kolik času převod zabere?
Nejprve je potřeba zhodnotit, jaká data a v jaké kvalitě je možné ze systému získat. Lze to vidět ve vyexportovaném XML feedu, nejlepší řešení ale je, když rovnou poskytnete přístup do administrace starého e-shopu profesionálovi, který se sám podívá, co všechno ze systému zvládne “vytáhnout” a poté zhodnotí, jak náročná bude úprava dat, aby je bylo možné do Shoptetu importovat.
Čas převodu vždy závisí na aktuálních kapacitách, obecně je ale dobré počítat s týdnem pro zhodnocení kvality dat a nastínění detailů migrace a poté s týdnem na samotný proces. Dalo by se tedy říct, že do dvou týdnů můžete mít svou práci přesunutou na řešení Shoptetu.
V závislosti na způsobu migrace pak v některých případech bývá potřeba dodatečná úprava dat v Shoptetu (např. rozdělení nezařazených produktů do kategorií), raději tedy vždy počítejte s tím, že si některé věci ještě doladíte svépomocí.
Hotovo, co dál?
Nový e-shop si za pomoci návodů zvládnete vytvořit a nastavit i sami. Ovšem za přepokladu, že na to máte čas a máte ideálně po ruce i schopného grafika, popřípadě kodéra. Existuje tedy i cesta, nechat si nový e-shop připravit, včetně veškerého nastavení, vytvoření grafiky i spuštění na vlastní doméně. Jaká cesta vám vyhovuje více už je jen na vás.
Odpovězme si tedy na závěr na úvodní otázku. Je přechod na Shoptet hračka, nebo noční můra? Dalo by se říct, že ani jedna odpověď není správná. Přechod na modernější systém vždy bude vyžadovat určitou dávku vašeho úsilí a počátečního investovaného času. Rozhodně to ale není nic tak těžkého, jak se na první pohled může zdát.
Pokud vám nyní přechod e-shopu dává smysl a máte v plánu převést svá data, neváhejte se na nás obrátit a rádi vám s našim týmem pomůžeme efektivně vykročit vstříc nové výzvě v podobě moderního e-shopu na Shoptetu. Rádi vám nový e-shop i kompletně připravíme a po spuštění vás s novým systémem naučíme pracovat tak, ať se můžete rovnou věnovat svému podnikání.